Jahaaaa! Het is... dia-avond!! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van theainoz - WaarBenJij.nu Jahaaaa! Het is... dia-avond!! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van theainoz - WaarBenJij.nu

Jahaaaa! Het is... dia-avond!!

Door: Thea

27 April 2006 | Australië, Melbourne

Welkom allemaal. Je hebt er zelf om gevraagd, en nu is het dan zover! Meer foto's dan je lief is, maar er is nu niets meer aan te doen. Je kunt alleen nog maar zitten en wachten tot het eindelijk voorbij is... Neem gerust een kopje thee of koffie.

Terwijl mijn assistente met de projector rommelt, zal ik even vertellen wat ik de laatste week zoal gedaan heb. Ik ben een kleine week geleden verhuisd naar het huis van de nu al legendarische John & Jeremy, die vorige week aan jullie zijn voorgesteld. Zij voeren een huishouden zoals alleen alleenstaande mannen dat kunnen: twee auto's van veertigduizend dollar voor de deur, maar geen gordijnen voor de ramen. Het ziet er hier uit als een studentenhuis. Mijn moederinstinct ging meteen vol in de overdrive, dus ik heb de afgelopen dagen soep gekookt en afgewassen. Ik heb zelfs eten in eenpersoonsporties in de vriezer gestopt! Laten we hopen dat ik nooit echt kinderen krijg, dan is de ramp niet te overzien.

Maar goed, uiteraard hebben John en Jeremy besloten dat ik permanent in moet trekken, maar dat gaat helaas niet door. Er is hier namelijk een groot probleem: beesten! Kakkerlakken tussen de post, Huntsman-spinnen aan het plafond en mieren die een spoor trekken door de keuken. John en Jeremy zijn principieel tegen het doden van dieren. Muggen uitgezonderd, want die zijn vervelend. Mochten jullie je intussen afvragen of er ook gewone mensen in Australie wonen, dan ben je niet de enige. Echt, ik hoef nauwelijks te overdrijven, iedereen bij wie ik intrek heeft een rare neiging. Ik vraag me maar niet af of het een iets met het ander te maken heeft.

Maar goed, ik heb mijn kook-talent afgestoft en in het land der blinden gaat het me uitstekend af. Ze weten natuurlijk nog niet dat er maar vier gerechten zijn die ik kan maken voor ik in herhaling val, (waarvan er een door een totaal gebrek aan witlof helaas afvalt) maar misschien is hun bewondering daartegen bestand. In ieder geval vind ik het heel leuk om weer eens in de keuken te staan (het niet al te kritisch publiek helpt ook), en de jongens zitten elke avond als kleine kinderen klaar met hoopvolle blikken.

Daanaast ben ik wezen voetballen (ik kon het nog, een beetje), huppelen in de sportschool (ok, maar twee keer tot nu toe, maar ik ga nu echt aan de slag! echt!) en veel dingen gezien. Waaronder de kleinste pinguins ter wereld, maar dat komt straks, bij de laatste dia's.

Zijn we er klaar voor? OK, de laatste keer dat ik foto's liet zien was vlak voor mijn tocht langs de Great Ocean Road, dus daar pakken we de draad weer op. Ten eerste de 12 Apostles, die ik vanuit de helicopter op de foto heb gezet.

De piloot was goed afgericht: toen ik mijn camera op hem richtte, stak hij geroutineerd een duim op.
Maar ik vond het uitzicht vanuit het raam toch mooier. (Oftewel, ik ben die piloot vergeten te uploaden.)

De rest van de Great Ocean Road heeft prachtige uitzichten zoals deze:

Het is een levensechte dia-avond, merk ik al, want ik was de volgende foto vergeten een kwartslag te draaien. Hoofd dus schuin naar rechts graag, voor een blik op de monteur die onze tourbus weer aan de praat kreeg:

De gids annex chauffeur vond het allemaal helemaal te gek:

Zoals jullie misschien nog weten, is het allemaal goedgekomen en waren we de volgende dag in de Grampians, een oerwoud ten westen van Melbourne.

Maar eerst liepen we nog tegen een onverwachte verrasssing aan: koala's! Ik hoor jullie al kreunen, en inderdaad, daar komen de tienduizend foto's. OK, eentje dan.
Lief he? Ze zijn echt hilarisch, doen niet anders dan slapen en eucalyptus eten. Ze hebben klauwen waarmee ze heel makkelijk kunnen blijven hangen aan een of andere tak. Ze hebben trouwens twee duimen.
Nog eentje dan:

Onze bus, in betere tijden:

Maar goed, die Grampians dus. Ik was er in een indrukwekkende tijd, want ze waren net zwaar beschadigd door een ongebruikelijk grote bosbrand. Erg indrukwekkend om te zien.
Je kunt goed zien dat soms maar de helft van de boom verbrand is.

Terug in Melbourne gingen Natsuko en ik naar de dierentuin, waar ze een heel grappig olifantendorp hadden. Ik geloof dat dit een Indonesisch huis moest voorstellen, vol artefacten uit het dagelijks leven, en olifanten dus. Gezien het formaat olifant ongetwijfeld bedoeld voor kinderen, maar Natsuko en ik lieten ons niet weerhouden.

Ze hebben er ook een vlindertuin en een van de vlinders ging op mijn hand zitten.

Alan, een vriendin van hem en ik zijn nog naar en nationaal park middenin Melbourne geweest, waar een enorme kolonie vleermuizen huist. Die waren aanvankelijk neergestreken in de botanic gardens, maar veroorzaakten daar te veel overlast (het stinkt enorm!) dus zijn ze onder lichte dwang verhuisd naar een gebied verderop. Maar wat ik vooral bijzonder vond, was deze dode boom:
Het zal wel een soort eucalyptus zijn. Dat was trouwens Alan.

Verder nog even een random foto van Melbourne, en wel Flinders Street Station, het centrale treinstation van Melbourne.

Ik merk dat ik het verkleinen van de foto's een beetje overdreven heb... de volgende lichting die ik upload zal ik wat groter maken.

In ieder geval: mijn vertrek naar Tasmanie kwam snel dichterbij, dus ik heb toen nog snel even de omgeving van ons huis op de foto gezet. Ten eerste het huis zelf, van de voorkant:
Dan de achterburen: niemand! Alleen een park. Het muurtje aan de overkant is de muur van onze achtertuin.
Dan de buren rechts: ook niemand! Alleen een lapje gras met een bankje.
De buren links is een huis waar een Griek woont, en dit zijn de overburen:
Het is een Grieks-orthodoxe kerk. Er zijn hier heel veel orthodox-christelijke kerken, ook Russische.
De rest van de straat ziet er zo uit:
Rechts is nog net de buurman te zien, daarnaast buiten beeld woonde ik.

Maar ik ging naar Tasmanie, wwooffen nog wel, en bij mensen die dat doen, zijn twee dingen berucht: het eten en de slaapplek. Die kunnen dramatisch slecht zijn, en ik warschuw jullie dan ook even vantevoren dat mijn slaapplek in Margate, Tasmanie, nogal schokkend kan zijn. Hou je vast:

Tja, dat is toch wel schrikken! Wat een ellende... Jullie kunnen je wel voorstellen hoe ik heb geslapen daar! En hoe onwaarschijnlijk Engels Anna is...

Ik heb natuurlijk ook ons legendarische kippenhok op de foto gezet, dat Geoff en ik in elkaar hebben gezet:

Het resultaat van een flinke middag hard werken...
...en een van de boosdoeners:

De tanks waar het regenwater in opgeslagen wordt (Anna heeft een poging gedaan om het wat op te fleuren):

Terwijl ik de volgende lichting even verklein (ik hoop dat de grootte nu wat beter uitpakt) en mijn assistente nog wat frunnikt aan de dia-projector, gunnen we jullie wat tijd voor een nieuw kopje koffie. Ik kan me zo voorstellen dat je zo ademloos hebt zitten kijken dat het vorige koud is geworden. En dan te bedenken dat dit slechts een selectie is!

En daar gaan we weer. We zijn nog steeds bij Geoff en Anna in Tasmanie. Hier werk ik aan mijn stoere persoonlijkheid:
Het is wel duidelijk dat die persoonlijkheid vergeten was in de spiegel te kijken die ochtend.

In Tasmanie ben ik weer met zo'n leuke tour meegeweest, dit keer met John, die zijn tour ook wel Johns Tasmanian Tour of Toilets heeft gedoopt.
Een stuk regenwoud:
Ik weet het, het ziet er niet echt regenwouderig uit, maar dit is dan ook een 'temperate rainforest'. Koel regenwoud dus. En er waren een hoop wallabies, soort van kangaroes.

Af en toe valt er een bom om:
De stam was zo groot dat je er met gemak in kan staan. Nou ja, het kan, maar je moet wel tegen het micro-biologische systeem kunnen: heel erg veel spinnen en ander gespuis.
Deze boom hadden ze trouwens omgezaagd in plaats van laten vallen, zoals je wel aan de stam kunt zien. Normaal grijpen ze niet in, maar deze boom zou anders op een loopbrug zijn gevallen.
Speciaal voor mijn moeder: dit is de brug.
De ruimte eronder is zeker honderd meter diep, maar hij schommelt maar een klein beetje...

De naam van dit dorp ben ik even kwijt, maar we zijn vier keer langs dit bankje voor de 'general store' gereden, in twee dagen, en al die tijd zaten daar dezelfde drie mannen. John zei dat hij ze daar elke tour ziet, al vier maand lang. Behalve na vieren, dan zitten ze in de pub. Op een of andere manier zie je het aan ze, dat ze aan dat bankje vastgegroeid zijn. Hier zijn ze in gesprek met een vierde.

Mijn medereizigers:
Ik zei tegen John dat het zo raar is dat veel mensen meteen in slaap vallen als ze in de bus zitten, en hij zij: "Ja, die noemen we koala's. Ze worden pas wakker als we ze een mooi uitzicht voeren."

Friese koeien in Tasmanie:
Inmiddels heb ik door dat je ze overal ziet.

Ik nam halverwege de tour afscheid en ging met de lijnbus terug naar Hobart. Een roerend afscheid:
Tourguides en ski-leraren: allemaal hetzelfde.
En de huilende mensen in het busje:

Terug in Hobart bleek het inmiddels herfst:
(weer even je hoofd kantelen aub...)
De berg is Mount Wellington, geloof ik. Maar ik kan ook het een en ander door elkaar halen.

Een typische straat in Hobart: driebaansweg zonder auto's.

Die foto nam ik terwijl ik op de bus naar et vliegveld stond te wachten, want ik ging naar Sydney om voor de UvA op twee uitwisselingsbeurzen te staan. Dit is de TU in Sydney:

Verder heb ik weinig foto's van Sydney, behalve dan natuurlijk het Opera House:
OK, dus het is een beetje raar om de toiletten op de foto te zetten (voorzover je al kon zien dat het de toiletten waren). Maar het waren echt de mooiste toiletten die ik ooit had gezien...

Gelukkig heb ik ook nog bewijs dat ik er echt was: mijn uitzicht bij een kopje cappuchino op het terras van het Opera House.
Dat was dus de Sydney Harbour Bridge. Best wel een shit-wat-ben-ik-ver-van-huis-moment.

De vrouw die in de harbour aan het vissen was:

Vervolgens ging ik naar Canberra, waar ik ook weinig foto's heb gemaakt. Een op de bazar van de jongensschool:
Echt Ivy-league, letterlijk. Op het spandoek staat dat binnen 'pre-loved clothing' verkocht wordt. (Wederom mijn excuses voor de nekpijn.)

En wat hebben we daar? Kangaroes! Ach, wat zijn ze toch schattig, zo samen spelend...
Ze waren echt heel lief. Zaten voortdurend aan elkaars oren en staart. Deze zijn heel jong. Er was nog een volwassen kangaroe, langer dan ik, maar die hopte verveeld weg toen ik aan kwam lopen. Deze twee bleven nieuwsgierig staan tot ik heel dicht bij was.

De volgende foto is een beetje een toevalstreffer. Een kakatoe (of een papegaai, of zoiets) in vlucht (beetje donker):

En hier staan de ouders van Rebecca op de telecommunicatie-toren van Canberra. Het auto-alarm van hun nieuwe auto is afgegaan en ze proberen nu van 200 meter hoogte om hem weer uit te krijgen.

En toen was ik jarig! Een paar foto's van de avond ervoor, de viering in familiekring, als het ware. ;-)
De volgende foto is een mooi moment. Ogenschijnlijk gewoon een foto met de zelfontspanner, van Natsuko, Tracey en mijzelf. Natsuko laat het spectaculaire dessert zien.
Helaas viel het dessert net in alle glorie van haar bord toen de zelfontspanner afging.

Het helemal zelf gekochte tapasgebeuren:
Niet helemaal compleet, want het vlees stond nog warm te blijven in de oven in afwachting van de gasten.

Nog wat voorbereidingen:
Tracey brengt de oorlogskleuren aan voor de mannenjacht:
Ik met Andrew, die iets te vroeg was aan komen lopen:
En ik met Natsuko.

Het is heel gek, maar de volgende foto is deze:
Oftewel het resultaat van een flink feestje.

Ik heb die week ook nog even sushi gemaakt. Natsuko was onder de indruk dus het moest op de foto:

Afgelopen weekend zijn John, Natsuko en ik nar Phillip Island geweest. Ik hoefde niet zo nodig want het is verschrikkelijk toeristisch, maar Natsuko en John waren allebei wel aan een verzetje toe. Dus wij gingen met Johns BMW (vorige week gekocht) richting het oosten. Het was twee, drie uur rijden, dus we hebben onderweg even ergens fish & chips gescoord en in een prachtig klein haventje opgegeten. Trok wel wat aandacht:

Sentimentele foto van Natsuko in het haventje:

Op Phillip Island kun je in de verte een kolonie zeehonden zien. Als je tenminste bereid bent om een muntje in zo'n suffe verrekijker te gooien. Natsuko heeft zonder dat ik het doorhad dit moment vastgelegd.

Mooi uitzicht van de kust met 'blowhole'. Dat is dat gat onder in beeld.

En de melige tocht terug naar huis...

Zo. Iedereen nog wakker? Dat was de dia-voorstelling. Er volgen er misschien nog wel meer, maar misschien ook wel niet, want in een internetcafe kan ik dit soort geintjes niet uithalen.

In ieder geval tot gauw! 30 april ga ik koninginnedag vieren met Stef en Bec op Federation Square (?) want dat schijnen alle Nederlanders hier te doen, compleet met oranje ballonnen e.d. en dan ga ik nog naar La Traviata (ik geef opera nog een kans voor ik het definitief opgeef...) en dan wordt het hoog tijd om naar Adelaide te vertrekken.

• 27 April 2006 - 08:32

Pamela:

Hoi Thea,
    Ik heb genoten van de voorstelling. Dank je wel dat ik mee mocht kijken. :-)

Nog veel plezier de komende tijd.

Groetjes, Pamela (zkm)

• 27 April 2006 - 10:44

Nancy:

Hoi Thea,
    Leuke foto's, al je verhalen kwamen nu tot leven en ik kon op sommige foto's zelfs zien dat je broeken echt te wijd zijn geworden. Maar gauw weer terug komen dan kunnen we weer samen aan de slag misschien doe ik dan ook weer eens iets.

groetjes Nancy